Ett kort inlägg i en för mig aktuell debatt

1kommentarer

Följande inlägg skiljer sig en del från vad jag normalt brukar skriva om, men grunden i denna blogg är att skriva om det jag tänker på, det som snurrar runt i mitt huvud och idag är detta vad som ligger närmast i tankarna.  

Idag hörde jag något på tv som jag först inte reagerade på men som sedan fick det att snurra till i huvudet. De pratade om att det kan vara genetiskt att vara sockersugen och att den genen på något sätt kan höra samman med fetmagenen. Det vill säga att vissa människor är mer sugen på godsaker än andra. Så säger reportern: "Det visste man väl redan" och forskaren svarade: "Ja men nu vet forskarna det också". Det var väl en helt sjukt sann kommentar. Det måste finnas massor av områden där den allmänna kunskapen om något redan är utbredd men de som ska veta inte har en aning.  

Måste säga att det som ligger närmast i tankeverksamheten just nu är lärarutbildningen. Jag ska inte gå in på någon djupare diskussion om detta utan bara förmedla till dem som inte redan vet det att jag, som många andra, är mycket kritisk till lärarutbildningen. Man kan säga att det man behöver allra mest i sin lärarutbildning men får minst av är just själva utbildningen till hantverket lärare, man får ingen metodikutbildning. Detta förväntas man få under de praktiktider som finns. Tyvärr är det väldigt svårt att kunna spåra upp en kunskap när man inte vet vad man letar efter och de handledare som finns inte alltid är utbildade till att ta hand om en lärarstudent. Man skulle kunna jämföra det med att utbilda sig till elektriker. Tänk dig då att elektronikeleverna inte får lära sig hur de ska koppla utan får prova sig fram, de kommer att få många stötar och det är precis det lärarstudenter får hela tiden. Men här drabbar det inte bara dem utan även de som ska kunna lita på att lärarna får denna utbildning ? eleverna. I min lärarutbildning ? som i alla andras ? har jag inte fått en enda dags föreläsning om hur man på bästa sätt strukturerar upp en lektion, vad man ska tänka på i upplägg och planeringar eller liknande kunskaper. Sådant som är allra viktigast för att undervisningen ska kunna fungera överhuvudtaget. Vi som utbildade oss till gymnasielärare höll på att bli tokig under utbildningen då det nästa hela tiden riktade sig mestadels till låg och mellanstadiet. Vi fick leka med papperskladd i en hel dag, spela rollspel och rulla runt i en gymnastiksal i en hel vecka, men när det sedan kom något som verkligen var relevant - betygsättning - då klämdes det in på en eftermiddag. Gissa sedan vilka som får skit för bristande kunskaper i betygsättning. Fatta frustrationen!  

Nu kanske många vill kontra med debatten om obehöriga lärare och att de är "minst lika bra". Det finns såklart massor av människor som är bra pedagoger även fast de inte har den utbildningen på papper, men varför ska det inte belönas och erkännas när människor lägger massor av tid och pengar på att lära sig ett yrke? Nä? det är en för dum debatt att tänka på nu. Inte kan väl vem som helst söka jobb som barnmorska bara för att de tycker om och kan mycket om barn? Nä, just det!  

En annan sak jag funderat på en hel del idag (nu återkommer vi till min vanliga bloggstil) är människors eventuella avsaknad av za za zu. För dem som vet vad jag menar - funkar det utan?

1 kommentarer

Peter

24 Aug 2007 21:55

Vet inte vad du menar, men har en kvalificerad gissning... Fortsättning följer?

Kommentera

Publiceras ej