Glöm snoppen och välj ditt liv!

2kommentarer

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; vi måste välja våra liv!!! Långt smartare människor än jag har funderat kring dessa frågor i tusentals år och en av mina favoriter är Jean Paul Sartre. Nu levde han förvisso inte för flera tusen år sedan utan faktiskt delvis under samma århundrade som jag själv. Han säger:

"Tidigare erfarenheter avgör inte vilka vi är eller hur vi agerar/beter oss - det är framtiden som gör det. Vi är våra val! Vi är den vi väljer att vara. Vi skapar oss själva genom våra val. Vi bör inte definiera oss själva genom att titta i backspegeln" - detta är vad man kallar omvänd psykoanalys.


Jag arbetar som psykologilärare och när man nämner ordet psykologi är det många som drar öronen åt sig och räds över att man ska "tolka" dem. Det kan jag inte! Jag är ingen psykolog, jag kan inte ens i närheten så mycket psykologi som jag önskar, men jag lär mig och jag tänker fortsätta lära mig. En annan sak människor nästan alltid tar upp när man nämner ämnet är Freud, detta förmodligen på grund av att det är det enda namn de kommer ihåg från den egna psykologiundervisningen på gymnasiet. Och nej, jag är ingen anhängare av Freud (även om jag förvisso erkänner vissa av hans teorier) och framförallt anser jag att penisavund bara är skitsnack. Hur kan man ens tro att människor som kan skapa liv skulle vara avundsjuk på en dinglande sak som får människan att inte bara tappa förståndet, den är dessutom sällan speciellt smickrande? (Oj va elak jag va nu!!!)

Nä, existentialistiska tankar som de jag nämnde i början av denna text är de som passar mig allra bäst. Vi är våra val! Jag bestämmer vilken människa jag ska bli. Inte min familj, inte min miljö. Självklart formar de mig, men det är ändå upp till mig att säga hur jag vill att mitt liv ska levas.

Det finns en tanke som säger att det finns bara två måsten i livet.
1. Vi måste dö!
2. Vi måste välja!
Nu kanske du tänker: "vadå, vi måste ju äta, sova, andas osv..." men det måste vi inte. Vi kan sluta äta - då dör vi, vi kan sluta sova - då dör vi, vi kan trä en påse över huvudet och sluta andas - då dör vi. Vi kan välja att göra dessa saker, om vi vill. Men du måste välja!

Så... hur vill du leva ditt liv?

2 kommentarer

David

12 Dec 2007 01:06

Undrar vad Rousseau, Marx, Giddens, Tilly etc. skulle säga om ditt utrpäglade aktörs perspektiv. Tror nog de skulle hänvisa en del till strukturella mönster ;)

Kram/D

Anna

19 Dec 2007 21:35

Det ska kanske tilläggas att Sartre på senare dagar erkände att denna filosofi inte gick att anamma för alla människor i alla samhällsklasser. Ändock vill jag hålla fast vid grundbudskapet - även om även jag såklart förstår att vi "blir som de man är med".

Kommentera

Publiceras ej