Jag är...

0kommentarer

I många år har jag varit ett fan av Vänner-serien och alla avsnitten finns på dvd hemma i bokhyllan. På den tiden när Vänneravsnitten gick första omgången krockade de med Sex and the city som då visades på samma klockslag men på en annan kanal. Jag valde i detta fall femman och vännerna från New York (hm, den beskrivningen passar ju in på båda - jag valde Joey, Monica, Phoebe, Chandler, Rachel och Ross). Ett antal år senare kom jag via en kär vän att bekantas med de andra vännerna från New York, de mer sexuellt fria och mer eller mindre karlfixerade singlarna Carrie, Samantha, Miranda och Charlotte från Sex and the city, och jag föll på en gång. Nu finns även de avsnitten hemma i bokhyllan (dock ej år sex ännu).

När man följer en tv-serie lär man "känna" karakäterna och upptäcker ibland att man kan härleda en händelse eller situation till en liknande i den fikitiva världen. Det är så enkelt att kunna säga: "Ja men så som Miranda skulle ha gjort" och så vet man att den man pratar med (som då också bör vara familjär med karaktärerna) vet vad man menar utan att man riktigt kan eller behöver förklara det.

Jag finns på facebook (näää säger du det!!!) och där skickas det runt olika applikationer som man kan välja om man vill ha eller inte. Två av dem anger vilken karaktär man är mest lik i Vänner / Sex and the city och här följer mina svar. 

You are Joey
Arguably the most popular F.R.I.E.N.D - you clearly know what you want and you know how to get it. While boasting mad success with the opposite sex, you're never shy to show your emotions and how you truly feel. Everyone seems to love you and why shouldn't they! You're a great person to hang out with, a loyal friend and rumor has it - pretty good when it comes to serious lovin'

You are "Samantha Jones"!
You are bold, spontaneous and liberated. You do what you want, when you want, and who you want. Your life is all about what you make it. Not everyone has the courage to start a successful business or go up to the hottest guy in the bar. But that's why people are attracted to you. Your larger than life persona gives you the ability to negotiate all things, right down to 'your place or mine?'

Jag är alltså - enligt dessa otroligt vetenskapliga undersökningar - mest lik de två personerna i dessa serier som kan sammanfattas: starka personligheter, sexfixerade av bara den och goda lojala vänner. För när man tänker efter är Joey och Samantha väldigt lika varandra. De vill båda ha kärleken, fast de är så rädda för att såras av den att de hellre väljer den tillfälliga och snabba lyckan än att kämpa för den stora smärtsamma.

Hm... ja det passa då verkligen inte in på mig!!! (Beroende på hur mycket du känner mig kan du läsa in olika mycket ironi i detta påstående.)

Samantha säger till Richard efter att ha sprungit upp för ett antal trappor iklädd en pärlstring; "jag älskar dig, men jag älskar mig själv mer". Den lycka han kunde ge henne kompenserade inte den sorg han förde med sig. Joey kramar vid ett tillfälle om Rachel när hon kryper in i hans famn vid en otäck filmvisning, han luktar försiktigt på hennes hår samtidigt som han kämpar för att hålla sina känslor inne. Han är så vacker i den scenen!

Kommentera

Publiceras ej