Missade Van Veeteren igår igen

0kommentarer

Var på berget i helgen och assisterade vid kareoken (ett ord jag aldrig lär mig stava). Mycket fylla förvisso men ändock inte speciellt otrevligt, det är en konst att kunna mixa en grupp människor så att de har trevligt tillsammans men inte för trevligt. Kanske hade tjejen som lämnade festen skrikandes att hon "ville ju hem och knulla" medan hon bars ut på en ambulansbår haft det lite fööör trevligt. Varmt var det då i alla fall! Det kändes lite konstigt att samtidigt som jag stod i linne och höll på att förgås av värme såg jag hur det utanför fönstret yrde snö i stormen som hägrade på berget. Kylan gjorde sig dock påmind när jag fick hjälpa till att putta ut bilen från parkeringen för att vi skulle ta oss hem i snökaoset. När vi kom ner på stan visade det sig att här var en annan väderverklighet, här var det blaskigt och regnigt. Vilken som är värst är svårt att säga.

Det var en väldigt söt kille som sjöng en del låtar och till skillnad motför den förfriskade herren som inte ens kunde texten till Sommartider (varför väljer man att sjunga en låt man inte ens kan?) så tog han i så stället gungade av hoppande fans. Var länge sedan jag hörde Staten och kapitalet med en sådan inlevelse. Imponerad!

Något jag däremot är allt annat än imponerad av är alla dumma rökare som tog det helt för givet att de skulle få hämta ut sina jackor för att gå ut och röka och gav mig skulden att det var kallt ute. Att de ställde till det som fan med brickor, skopåsar och dubbla hängningar på samma galge gav de blanka fan i. Hur många krogar nere på stan tillåter att man hämtar ut sin jacka för att gå ut och röka och sedan få hänga in den igen? Nä! Då får man betala om. Nu kanske det finns nån krog nere på stan som har börjat med denna service, men jag har då aldrig upptäckt det, utan jag har dumt stått där ute och frusit medan jag dragit i mig giftpinnen så fort som möjligt. Kanske är detta en liten sak att irritera sig över, men det säger väl egentligen att jag har det rätt bra nu om jag kan reta upp mig på något sådant.

Fick besök igår, kanske inte oväntat men oannonserat. Tro nu inte att jag inte blev glad för det blev jag såklart och jag vet inte om det var ljusen, filten, min varma lägenhet, den sköna tröjan eller din mjuka famn som höll mig varmast men kombinationen av alltsammans är oslagbart.

Kommentera

Publiceras ej