En tvärflöjt, en trapp och latinos

0kommentarer

Jag hade tänkt mig att idag ta en tripp ut till Mälaröarna och turista runt lite, men det blåser i förbannat så det känns inte lika lockande längre. Måste erkänna att två veckor kanske är på sin höjd för länge för att semestra själv. Men en sak är då säker - utvilad känner jag mig då bannemig inte än. Kroppsligen - ja! Men i huvudet - nej! Vi får se hur det blir....

Rubriken!
Jo men igår var jag på g ska ni se. Först var jag på en fotoutställning som DN anordnade, med årets bild och några andra prisbelönta fotografier. Efter det avnjöt jag en kort konsert av trion Trivium i Grynevaldssalen på konserthuset. Det var en tvärflöjt, en fiol och en gitarr och det var en jättefin kombination. Nu kan inte jag så tokmycket om klassisk, eller modern, musik så jag ska inte försöka svänga mig med termer. Det räcker för min del att säga att jag uppskattade föreställningen.

När jag gick därifrån bestämde jag mig för att sätta mig i kungsträdgården med en nyinköpt deckare. Sagt och gjort knallade jag bortöver och hittade en fin plats i trappen bredvid ett relativt nyförälskat par (ett sånt som får en att må bra men inte måste plåga en med att hångla hela tiden). När jag suttit där i kanske en halvtimme, tagit av mig skorna och njutit av "lugnet" kommer en man och sätter sig bredvid mig, alldeles för nära med tanke på hur stor plats det fanns runtom honom. Sen började han mumla: "Hej kompis! Du är jättesöt, jag vill prata med dig!" Jag försäkte verkligen ignorera honom hur länge som helst och det verkade inte spela någon roll att jag till och med sade till honom att jag inte var intresserad av att prata, jag ville bara läsa min bok. Han fortsatte ändå, som en bandspelare; "men kompis, jag kan vänta, jag vill prata med dig kompis". När fan blev jag din kompis då??? Till slut övergav jag min plats, drog på mig skorna och gick. 

Väl "hemma" blandade jag iordning en sallad på avokado, paprika, lite blandad sallad och kräftstjärtar. Mumma! Hade varit gott med ett glas vitt till men jag glömde bort systemet så glocken-juice fick duga. Sen var det dags för nostalgitid från ungdomsåren då tv4+ visade filmen Blod in blod out. En toppenfilm som jag förvisso sett en massa gånger men som är lika bra fortfarande. Den handlar om latinos i östra La på slutet av 70-talet. Filmen visar olika sidor av hat, kärlek och hur annorlunda livet kan bli för människor med samma bakgrund, från samma bakgata. Till slut återvänder de med de varmaste hjärtan till familjen, vare sig det är den egna, eller den nypåfunna. Vatos locos eller La Onda! Mycket bra film - se den!

Kommentera

Publiceras ej