Jul i Juli

3kommentarer

1999 flyttade jag till Stockholm men inte speciellt lång tid efter flyttade jag därifrån. Varför? Dels för att jag kom in på en utbildning i Eskilstuna och dels för att jag inte alls gillade att bo i den här stan. Att som jag nu gör; resa ner för någon vecka under sommaren kan vara härligt, men inte att bo här. Jag vet att alla stockholmsälskade huvudstadsbor kommer att hata mig nu, men man får faktiskt tycka olika - jag tycker inte om kålmat eller Idol heller. Låt mig åtminstonde få ge argument.

I måndags när jag och en vän anlände till la stada, gick (sprang) vi förbi en man på centralstationen som med bedjande stämma räckte ut sina händer mot oss och sade "snälla hjälp mig, jag har en fråga". Hemma hade det inte ens funnits någon tvekan, jag hade omedelbart bums stannat för att hjälpa honom, men här var det så många som kollade snett på honom medan de sprang förbi att jag gjorde det jag med och tänkte att det är nått "pucko som går löst". Jag gillar inte att jag tänkte så, jag tycker inte om min egen gärning och tanke. Jag kan inte argumentera för mig själv att det var rätt att springa förbi bara för att alla andra gör det.

Förra vändan jag var här nere, inför Irlandsresan, råkade jag vid ett tillfälle stanna upp på gatan för att kolla något. Då kom det en helstressad asiat och sprang in i mig och vände sig sedan om hyttandes och skrek åt mig att där kunde jag minsann inte stå och stå. Varför kunde jag inte det då? Var jag så ivägen för honom i hans dagliga stress? Han vände sig om och såg på mig två gånger efter det att han sagt sin mening och jag stod bara där och såg efter honom. Hade han förväntat sig att jag skulle ilska till och säga något "passade" tillbaka? Var min icke-reaktion för mycket "fel reaktion"?            ----- Nä nu tror jag visst att jag snurrade iväg lite väl här va!!!-------

Men självklart - visst har Stockholm, som alla andra ställen, en hel del underbara delar också. Det är vackert här på sommaren, det är grönt och härligt. Men det kanske beror mer på själva sommaren iof! Det finns restauranger av alla de olika slag (vilket påminner mig att genast springa in på tapas-restaurangen på Nybrogatan när jag kommer hem), det finns ett mycket större utbud av framträdanden och mindre festligheter som man i andra städer har mindre tillgång till (dock ej obefintlig). Och så finns det båten Patricia - som har Jul i Juli!!!

3 kommentarer

KungLigg

12 Jul 2007 22:09

"... tro att jag är värsta skribenten eller att jag A L D I G skriver fel eller slarvigt ..." - Saxat ur din presentation. Omedvetet fyndigt? : )

Micke

13 Jul 2007 21:08

Visst är det "kul" att se vart vi svenskar är på väg åt för egotrippat håll. Så fort jag varit ute och rest tar jag det för naturligt att man håller upp dörrar åt folk, hjälper till med tunga väskor etc, men vad får man tillbaka? Jo, dörrar i nyllet och en massa irriterade blickar från stressat folk. Hela Sverige säger jag bara =)

Anna

13 Jul 2007 22:05

Haha!!! Ni ser...

Kommentera

Publiceras ej