Elaka Anna

4kommentarer

Idag läste jag något bra i gårdagens tidning, där stod nämligen att en skola i trakten hade polisanmält två elever som slogs, eller om de hade anmält en av dem (jag minns inte fullt ut). Jag tycker detta är helt rätt, jag är så förbannat less på att skolan ska vara ett eget samhälle med egna regler där man tycker sig kunna gå ifrån allmänna lagar. Okej, en elev slår en annan, då kan det bli så att föräldrarna anmäler skolan och inte eleven i fråga. Får jag fråga, om du får en smäll på käften av en annan människa inne på en krog, är det då krogen du anmäler eller är det personen som slog dig? Jag har fått höra av människor inom skolvärlden - betänk att det är vuxna människor - att det blir ju inte bättre för att man anmäler. Är det samma logik som att en våldtagen tjej inte bör slösa tid på att anmäla eftersom ett straff för gärningsmannen ändå inte kommer att göra henne mindre våldtagen? Varför anser vissa människor att det är fel, till och med straffbart, att slå andra människor men om det händer inom skolan så kallas det mobbning och då är det inget som ska polisanmälas? Jag kan inte förstå logiken i detta. Skolan är barnens arbetsplats, de befinner sig där fem dagar i veckan ett antal timmar per dag, den miljön ska vara säker för dem och de skall bemötas med respekt likaväl som de ska behandla andra med respekt.


Är det då bara jag som är intolerant och elak? Är det bara jag som inte anser att det på något sätt kan vara bra varken för offret eller för den våldshandlande att sopa det hela under mattan bara för att de inte är myndiga? Är det bara jag som anser att ett sådan beteende snarare belönas på detta sätt eftersom de nu kan hålla på mer eller mindre hur de vill utan några bestraffningar och det lär dem att fortsätta så även i vuxen ålder?


Får jag fråga - hur många anser att man inte alls ska anmäla den 25åriga unga man som spöade skiten ur din lillebror när han befann sig på fel plats på fel tillfälle? Det är ju synd om honom förstår ni väl och det kan väl ändå inte bli bättre av att anmäla och visa att detta inte är accepterat. Ni hör ju själv hur jävla sjukt det låter och jag är så förbannat less på sånt här.


4 kommentarer

Hasse

03 Nov 2007 13:32

Strålande inlägg Anna! Heja dej.......

Johan

03 Nov 2007 17:10

Toppen Anna! Det är självklart om man frågar mig.

Mia

03 Nov 2007 18:39

Grymt Anna! Håller fullständigt med. Kram

Lisa

05 Nov 2007 19:38

Bra skrivet Anna!!!
Det är tragiskt att det får fortsätta så här......risken är stor att den yngre generationen tar med sig denna sjuka syn vidare i livet....och vad som då kan hända vill jag inte ens tänka på....
Kämpa vidare med detta, gör en insändare i tidningen och stå på dig!!!
Kram från kusin vitamin.

Kommentera

Publiceras ej