Allt annat

0kommentarer

En elev frågade mig förra året: "Vad gör egentligen ni lärare när ni inte har lektion?" Nu var denna tjej bara 12 år då denna fråga ställdes och jag känner att jag absolut inte kan begära att hon ska förstå allt jobb som ligger bakom och efter en lektion. Men det är desto tråkigare när vuxna människor inte heller förstår det. Vuxna människor som kommer med lätt nervärderande kommentarer att det är väl skönt med ett lov nu mitt på hösten. Tror vuxna så kallade intelligenta människor verkligen att vi har lov en vecka mitt på hösten bara för att eleverna har det?

Elevledig har vi ja, i bemärkelsen att det finns inga elever här så man kan passa på att koncentrera sig på allt annat som ska fixas. Planeringar, utvärderingar, underlag till utvecklingssamtal för ca 90 elever, besök på Miun för fortutbildning, kolossala högar rättning, mail till elever som ligger efter... ja listan kan göras lång och mitt i allt detta passar såklart skolledningen på att boka in dagar då vi ska lyssna på föreläsningar av skiftande kvalité och annat jox.

Det är ungefär med samma naivitet man kan tro att vi lärare är lediga under denna vecka som man kan ställa sig frågan: "Vad gör de på banken efter kl. 15?"

Kommentera

Publiceras ej