Fan va jobbigt det blir nu då!

0kommentarer

Jag insåg idag att jag gjort en miss med en av mina klasser och borde ha lagt upp arbetet på ett helt annat sätt. Det har blivit mycket svårare för dem än vad som var nödvändigt. Jag måste helt enkelt arbeta efter ett motto som lyder: "Gör det inte lätt för mig, gör det lätt för dem". För ska jag vara duktig och verkligen underlätta deras arbete (vilket kommer att behövas om de efter detta ska behålla nån form av motivation) kommer jag verkligen få slita häcken av mig med den kursen. Så... Fan va jobbigt det bli nu då!

En annan jobbig sak - som lärare har man många tankar om genus och jämlikhet i klassrummet. Det kan vara allt ifrån en så kan tyckas enkel sak som elevers taltid till hur man själv bemöter och talar till eleverna. För att underlätta jämlikhetsarbetet i avseende taltid kan en enkel regel vara att varannan elev som talar (nu menar jag given talan i klassen, inte de som sitter och småsurrar) ska vara av vardera könet. Men detta är bara enkelt i teorin. Verkligheten ser helt annorlunda ut, verkligheten är den att jag har denna uppdelning:

grupp 1 22 killar - 6 tjejer
grupp 2 15 tjejer - 1 kille
grupp 3 11 killar - 6 tjejer
grupp 4 18 tjejer - 4 killar
grupp 5 19 tjejer - 4 killar

Hur lätt är det egentligen då att fördela taltid på ett bra och rättvist sätt? Mitt i allt detta ska man försöka se INDIVIDERNA också. Nä fy fan - nu har jag en otroligt stor rättningshög som väntar på mig, så det är väl bara att sätta fart. Nä men va säger du? Är det fredag eftermiddag? Det hade jag missat.

Kommentera

Publiceras ej