En annan del av Tjyvlyssnat

2kommentarer

Det finns en rolig sida på Internet som heter Tjyvlyssnat.se där folk skickar in olika konversationer de hört från okända människor på bussen, restaurangen osv. Ibland kan man verkligen läsa höjdare. Det jag hörde idag skulle inte ens komma in på femtio-i-topplistan men jag reagerade över det.

Två killar, knappt fyllda 20 år sitter på bussen
Kille 1: Ä kärringa gla nurå nä ni ska skaffa unge?
Kille 2: Tjaa jorå!

Som jag sa (skrev), detta är ingen världsförändrande kommentar, men jag tänkte på den en bra stund. För det första att de pratade som två 50-åriga lagerarbetare (ingen nervärderande mening mot dem) fast de förmodligen knappt kan knalla in på systembolaget med självförtroende än. För det andra kille 2s svar på frågan, det lät ju verkligen lovande!!! Och för det tredje, detta samtalsämne var här slut, inte ett ord sades om hans känslor inför det kommande faderskapet, det verkade inte höra dit. Okej, dessa killar kanske har pratat om det här så många gånger att de har "pratat klart" om det även om det inte kändes så, men det kan ju inte jag avgöra. Jag kan bara här och nu förmedla en konstig känsla jag fick över elva små ord.

När jag ändå naggar på området papparoll måste jag lägga in denna länk om en helt idiotisk uppfattning om män och fadersskap. http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article476974.ab

2 kommentarer

David

14 Apr 2008 21:56

Från en existentiell reflektion till en kultur/diskuranalytisk approch på en nativitetsdiskussion på en buss ;) Härlig mix av djupsinnighet!

Tack för kortet vännen! Det kommer snart ett tebax!!!

Sara

26 Apr 2008 20:52

Hej systeryster
Läste artikeln från aftonbladet. Kände hur svettig och irriterad jag blev medans jag läste det. Undrar hur hon är funtad egentligen, kan inte har varit kul för killen som intervjuade henne. Hade det varit jag hade jag nog inte kunna låtit bli att idiotförklara henne med detsamma. Kanske gett henne en "vänlig men bestämd" smäll över käften :)
Puss på ré

/Sara

Kommentera

Publiceras ej