Flyg fula fluga flyg

0kommentarer

Igårkväll såg jag en film tillsammans med en vän som jag nu ska försöka förklara. Killen i filmen fick minnesluckor och under dessa hände hemska saker, när han sedan i vuxen ålder gick tillbaka till gamla dagboksanteckningar kunde han förändra framtiden genom att då agera annorlunda. Det gick som det gick, med besök på såväl fängelset som dårhuset, men det löste sig i slutändan. Det var en bra film och sensmoralen må vara något om att det man gör eller säger i ett visst ögonblick får oanade konsekvenser för såväl en själv som andra. Filmen hette något med Butterfly... och syftar till teorin om att en fjärils vingslag kan förändra världen.

Jag som inte fallit så hårt in i teorier om människan som guds skapelse utan kan se en mer vetenskaplig syn på allas vår uppkomst är hänförd av denna teori att små enkla händelser kan förändra människors liv. Hur många gånger har man inte hört om en bilolycka och tänkt att om man suttit  i bilen fem minuter tidigare eller senare har det likaväl kunnat vara en själv som olyckats? Jag kommer ihåg en gång när jag skulle gå på ett möte, om det var med en kompis eller i jobb minns jag inte men uppklädd var jag, så kände jag något konstigt i kroppen, stannade till i två sekunder och precis då dimper det ner en fågelskit framför näsan på mig. Hade jag inte stannat hade jag fått den rakt i huvudet. En bagatell jag vet, men händelsen finns kvar i mitt minne.

Frågan finns omkring oss hela tiden - styrs livet av slumpen eller är vissa saker förutbestämda? Killen i filmen byggde mycket av händelserna kring en flicka han älskade och i den slutliga lösningen, för att rädda henne, såg han till att de inte träffades. Men så blev allt bra och en dag går han på gatan och ser henne, hon ser honom och de fick en känsla inom sig att det var något speciellt! Finns det förutbestämt vissa människor för var och en av oss? Jag har inget emot tanken, bara det faktum att om det nu gör det, om det nu finns någon som är den absolut rätta för mig, hur stor chans är det då att han är singel och bor i Sundsvall?

Det finns såklart tillfällen i ens liv som man vet är livsavgörande, som man vet kommer att beröra ens framtida liv och kanske även på ett sätt man inte kan tänka sig. Men hur är det med alla de stunder man inte förstår påverkar en så mycket som de gör? Alla de ord man en gång sagt och sedan inte reflekterat så mycket över som influerat någon annan mer än man kunnat föreställa sig.

Om en homosexuell man en gång för över trettio år sedan inte hade puschat på mina föräldrar att ta kontakt med varandra hade jag inte funnit och då hade du inte läst detta och om du inte hade läst detta hade du i detta ögonblick gjort något annat. Vad vet jag inte och inte heller vilka konsekvenser det hade kunnat få.

Kommentera

Publiceras ej