CNS, nejnej det förstår man sig på!

0kommentarer

Utifrån gårdagens inlägg har några kommenterat, och fler har kommenterat detta till mig muntligen och ja - det är fy fan! En annan byråkratisk idioti är, som en vän också har negativ erfarenhet av, csn. CSN - Centrum för senildementa nihilister (i detta sammanhang synonymt med förnekare). Hur kan jag skriva detta? Jo, csn (det kanske ska stå CSN) är det perfekta exemplet på att inte se verkligheten, att borra in sig i sina papper och inte bry sig om att det finns en värld där ute som inte alltid är som det står i pappren. Vill du ha ett exempel?

1. Du får inte tjäna pengar medan du studerar, eller en viss summa får du tjäna, men inte såpass att den överstiger en mycket underlig nivå som gudarna skulle vilja veta hur de har kommit fram till. Självklart förstår jag att de är oroade över att människor arbetar för mycket och därmed försummar sina studier, men det är väl den egna studentens ansvar. Pengarna till csn ska ju betala tillbaks oavsett om jag plockat in mina poäng eller inte. Försök att som ensamstående förälder leva på de cirka 7200:- som csn kommer med varje månad. Studentbostäder är ett skämt, man kan i tex "studentstaden" Umeå inte få en halvtaskig etta för mindre än 3000:- och då ska vi inte ens gå in på hur det är i andra städer (närmare Stockholm). Studenter måste också äta och mig veterligen har vi något som heter inflation vilket bidrar till att samtidigt som lönerna stiger så gör även priserna, men inte för studenter inte, här är det bara utgifterna som stiger.

Nu kanske någon sitter och retar upp sig på alla de rabatter som de tycker att studenter har. Men vad är det egentligen? 10% på fikat på Charm - möjlighet att flyga billigare mes SAS (den ÄR bra iof) - gymkortet (jag fick billigare kort på mitt gym som kommunalanställd än vad studentrabatten hade gett) - ja sen kan jag inte komma på något mer exempel. Inte så mycket att bråka om va!

2. Att man ska betala tillbaka sitt lån är inget jag emotsätter på något sätt - vem skulle annars låna ut - men varför får man inte deklarera räntan? Tar jag ett banklån på 250 000:- får jag dra av en viss del av räntan på deklarationen, men det får jag inte göra på mitt csn-lån (och ja, vi är uppe i de summorna). Detta får en att fundera över den lösningen vissa förespråkar, att efter avslutade studier ta ett banklån och lösa csn-lånet och det är absolut ett alternativ jag kommer att överväga när jag väl har ett fast jobb och en utplockad examen.

3. Som student är du aldrig egentligen ledig, du har inga jullov, påsklov eller sportlov men ändå får du i december en mindre summa av csn, hur går detta ihop? Om någon som faktiskt arbetar på detta företag kunde förklara detta för mig skulle det klart uppskattas. Annars skulle det lika gärna uppskattas om fler ville skicka in kommentarer med fler exempel på varför mitt uttalande om csn´s verklighetsflykt överensstämmer med just din verklighet.

För den som inte helt hängde med i rubriken kan jag säga att CNS står för Centrala Nervsystemet och det till skillnad motför CSN kan man förstå sig på.

Kommentera

Publiceras ej