Måtte djävulen ta alla byråkrater utan verklighetsuppfattning

2kommentarer

Tänkte att det kanske kunde vara på sin plats att förklara närmare det korta inlägg som lades sist om en summa på 30 000:-, för att vara exakt är det 31 260:-. Saken är som så - hösten 2004 var jag arbetslös och ni som kände mig då vet ju hur bra det var för mig och hur bra jag mådde av det (förstår du inte ironin i detta vill jag inte att du fortsätter läsa). För att göra något åt saken skrev jag in mig på en kvällskurs på distans i Psykologi A 20 (nuvarande 30) poäng. Det var alltså fredagskvällar och lördagar var tredje vecka. Kursen gick bra och jag klarade av mina 20 poäng utan några större bekymmer förutom tentan i psykologisk statistik, men det hör man på namnet att det inte var så lätt.

Sommaren 2005 behöver jag stämpla då jag nu som heltidsstudent hade sommarlov och inte något riktigt sommarjobb att förlita mig på. Akassan - i detta fall Handelsanställdas arbetslöshetskassa - kräver in papper att jag har studieuppehåll och jag skickar såklart in dem. Då kommer smällen!!! För det visade sig nämligen att jag inte alls fick läsa psykologi på fredagskvällar och lördagar var tredje helg och samtidigt stämpla så de stämmer mig för "svikligt förfarande" och återbetalning av 31 260:-. Jag som inte kan tro att det är sant tar kontakt med arbetsförmedlingen och frågar dem och detta kan stämma men där kunde jag inte få någon hjälp eftersom de helt enkelt inte kunde tro mig. Fatta detta - de kunde inte tro mig när jag sa att akassan agerar på detta sätt. De sa att denna tid på veckan är utan tvivel min lediga tid. Till saken hör att jag under den första halvan av hösten gick en praktik som jag fick toppenbetyg ifrån och som sköttes till 100%. Borde då inte den ha påverkats ifall akassan nu ska bråka om att jag var upptagen var tredje fredagskväll och lördag?

Det är helt klart ett faktum att det man ska göra som arbetslös är att ligga hemma i soffan och klia sig i naveln, för att göra som jag gjorde, att hjälpa upp sina chanser till ett arbete var tydligen ingen bra ide. Det kanske här är värt att påpeka att jag arbetat som lärare i 2 år helt tack vare dessa psykologistudier.

En annan "intressant" del i det hela är att Handels hänvisar till några handläggaranteckningar i detta ärende men när jag ringer och ber att få dessa anteckningar finns de inte längre. Men det är väl typiskt det! Jag som bara är jag, jag som måste ha sån jääävla koll på allt jag skickar till alla förbannade myndigheter, jag får då inte slarva bort papper eller skicka in dem på fel dag - men Handels får. De kan till och med i rättssak upp till regeringsrätten använda sig av uppgifter de inte längre har kvar och som jag starkt ifrågasätter.

Nu har de i alla fall vunnit, i sista instans så jag har inget annat val är att på något mirakulöst sätt trolla fram den ödesdigra summan 31 260:-. Vad ska jag göra?

2 kommentarer

David

03 Feb 2008 17:27

Fy fan! Illa illa det där, förstår din situation. Fick själv punga ut 17 papp i sommras till CSN. Den hederliga Svensson, den hårt arbetande Svensson det är han som skall straffas i folkhemmets oflexibla byråkrati. När varken stat eller privat sfär fungerar vad har vi då fått för ett land?

Kusin L

03 Feb 2008 18:46

Byråkrati i ett nötskal!!!
Själv vart jag hänvisad att studera för X antal år sen, då AF inte hade något passande och Soc. vägrade hjälpa om jag inte hade sysselsättning....3 månader senare hade jag fortf. inte fått ett enda öre från soc. eftersom dom ansåg att jag enligt dom skulle ta lån eftersom jag pluggade....fast det var dom som tvingat mig att studera för att ha sysselsättning!
Summan på detta blev en studieskuld på ca 25'000 som oavkortat gick till den hyresskuld jag dragit på mig under dessa månader av väntan.

Myndigheter är nog den värsta svordom som finns!!!

Håller tummarna för att det löser sig för dig!!!
KRAM!!!!

Kommentera

Publiceras ej