Som Oscar Wilde en gång sa...

0kommentarer

Man brukar säga att om någon har sagt något bra och man inte vet vem det är så är det säkert Oscar Wilde. Jag har en gång promenerat runt i hans anda, sett var han konfirmrades, var han gjorde ditten och datten och var han ligger som en staty på en sten - eller kanske som en sten på en staty. Men man behöver faktiskt inte gå tillbaka 1800-talet för att finna storslagna citat, det kan räcka med vår egen samtid.

Min goda vän gav mig idag idén att starta en citatbok och fylla den med bättre eller sämre sagda ordsammansättningar av våra nära och kära. Jag kan så här i minnet komma ihåg några klassiker. Vad sägs om:
"Skärpa mig och suga kuk, det kan jag!" eller varför inte "Det är ju bara en karl, en snygg i och för sig men ändå bara en karl".

Jadu en sak är då säker, idag kommer jag för tredje gången sedan jag började på detta jobb att ta bussen hem. Dels för att det är skyblött ute och mina fötter fortfarande inte torkat sedan jag gick hit imorse, dels för att jag ska få med mig lite böcker och annat som inte ska vara kvar på denna arbetsplats efter det att jag lämnar den och dels för att jag ska på bolaget på vägen hem. Ja också ska jag in och köpa mig en fin liten bok för min bekynnande citatsamling.

Dagens siffra: 62 - böcker har jag att kräva igen av eleverna och jag kan lova er att det är ett jävla tjat. Jaja, lämnar de inte igen den dimper det ner en fin liten inbetalning till en ny bok.

Kommentera

Publiceras ej