USA - SVE 1-0

0kommentarer

Det finns många saker med USA som jag tycker är idioti, det politiska styret, deras militärorientering, deras allmänbildning, matvanorna, ja en massa helt enkelt. Men det finns en sak som de gör där den svenska varianten bara kan ta å slänga sig i väggen och det är Ty Pennington´s Extreme Makeover Home edition. Ikväll såg jag det programmet och återigen satt jag och torkade tårarna medan de byggde dessa fantastiska hus. Inte grät jag över att det blev så fint, det är ju inte mitt hem utan jag grät såklart över historierna.

Den huvudsakliga skillnaden mellan den amerikanska och den svenska varianten i dessa program är nämligen vilka personer de väljer att hjälpa. Jag har sett Ty och hans medhjälpare bygga fantastiska - extrema - hus till fantastiska människor. Sådan som är fosterföräldrar åt barn ingen vill ha, sådana som försöker belasta miljön så lite som möjligt och ikväll, sådana som har mist ett barn i kidnappning och sedan dess ger hela sitt liv och hjärta för att hjälpa andra människor i samma öde. Jag har inga egna barn men ändå kan jag tänka mig att mista ett barn måste vara det absolut grymmaste en människa kan råka ut för.

Vad gör då den svenska varianten? Jo de bygger om köket till Emma och Zäta! Familjerna ovan har stora hjärtan men små bankkonton och jag vill inte säga något elakt om Emma och Zätas engagemang i sociala frågor för det vet jag inget om, men en sak vet jag - de har bankkonton så de klarar sig. Fy skäms svenska home makeover! Hjälp någon som behöver det istället! Bygg hem till hemlösas organisationer, till kvinnojourer, till familjer i sverige som tar hand om utslängda barn - det finns massor av fantastiska människor i detta land också. Låt dem synas! Hjälp dem istället! Jag är medveten om att det amerikanska programmet har en budget vi bara kan drömma om, men det spelar egentligen ingen roll - rätta munnen efter matsäcken.

Dagens känsla: det bränner på kinderna

Kommentera

Publiceras ej