Katten och musen

0kommentarer

I onsdags var jag ut med en vän på en uteservering och tog några glas vin. Vinet var gott, sällskapet trevligt, vädret bra och när jag landade i sängen på nattkröken var det efter en mysig kväll. Vi la märke till en rolig sak, inte rolig haha, men att observera. Det var två tjejer som satt alldeles bredvid oss och som var ett klockrent exempel av katten och musen.

Katten - var i mina ögon inte speciellt snygg men jag gissar att hon själv tyckte det en hel del. Det var en trimmad kropp, även om den sett sina yngre dagar, riktigt silikonfyllda pattar nerpressade i ett litet linne och en uppknäppt skjorta till. Snygga jeans, superstylat hår, solariebränna som bidragit till väldigt många rynkor i ansiktet och en hållning och attityd som gjorde att man la märke till henne.

Musen - hade svarta, heltäckande och på intet sätt åtsittande kläder. Hon hade långt fullständigt ofixat rödbrunt hår som såg ut att vara en gammal färgning på väg ur. Inget smink, inga framträdande former någonstans och en väldigt dämpad framtoning.

Efter bara ett kort tag kom en man fram till tjejerna och bjöd dem att slå sig ner vid hans bord, där det fanns en blandning av män och kvinnor. Sagt och gjort! Katten slår sig ner på en stol mitt i sällskapet, oberörd av att den platsen uppenbarligen var upptagen då det stod glas på bordet framför. Musen satte sig såklart längst ut på hörnet, fast det fanns en stol "närmare" ledig. Lite senare hör jag mannen mittemot katten vråla som en hyigena av skratt medan hon förstrött kastar på det halvkorta håret. Musen sitter kvar där ute och gör en ganska avvisande gest med händerna (tänk att du har händerna i kors i ungefär brösthöjd och sedan skjuter du dem ifrån varandra fram och tillbaka) och säger att det var så och så många år sedan hon lämnade gymnasiet och sedan dess har hon inga planer på att återvända. Ungefär nu slutade jag observera dessa två damer då jag ärligt talat hade smakat lite för mycket av den goda röda livsdrycken men jag måste säga att de var en underhållning så länge mitt intresse varade.

För det är verkligen underhållande att observera människor, även deprimerande i viss fall om man ska vara ärlig men det är en annan sak, och framförallt på krogen. Där alla alkoholen finns, där vi ska luta oss tillbaka på våra medfödda drifter, där alla har en roll att följa och bannemig om du bryter den. Och jag.. jag är precis som alla andra! 

Kommentera

Publiceras ej