Bussigt!

2kommentarer

Din tur i Sundsvall försöker satsa på att fler ska ta bussen och erbjuder därför sommarrabatter. Som flitig bussåkare kan man inte annat än förargas och förundras över dess logik.

Barn (0-19 år) får under sommaren 75% rabatt på vuxenpriset
Ungdomar (20-25) får under sommaren 50% rabatt på vuxenpriset
och (såklart) Pensionärer får under sommaren 50% rabatt på vuxenpriset

Det är såklart dyrast att åka buss om du är mellan 25-65 år, vilket sammanstämmer med alla andra områden i samhället som har de dyraste priset för just denna kategori människor. Nu klagar jag inte bara för att jag själv råkar befinna mig i denna breda ålderskategori utan för att jag faktiskt tänker ett steg till. Vilka är det som redan åker buss? Jo, de som är 0-25 samt pensionärerna, är det då det smartaste alternativet att sänka priset för just dessa människor om man vill att fler ska åka buss? Det är ju de i ålders- och priskategorin 25-65 som kör mest bil och åker minst buss. Varför sänker man inte priset för dessa så man kan locka dem till att ta det miljövänligare kollektiva alternativet?

Om jag åker moped hemifrån mig till jobbet tar resan ca 20 minuter från dörr till dörr och mopeden drar ungefär tre liter på en veckas körning fram och tillbaka, vilket är ca tre mil om dagen. Om jag åker bil (nu har jag ingen bil, men om...) tar resan ca 15 minuter dörr till dörr och kostnaden lär ligga runt 10-15 kronor om dagen. Om jag tar bussen och använder mitt busskort som tar olika mycket betalt beroende på hur ofta jag åker kostar enkelresan mellan 13-19 kronor (25 utan busskort) och tiden är cirka 45 minuter dörr till dörr. Men nu när sommartabellen är aktuell får jag lätt räkna en timme eftersom det går mycket färre bussar. Så det är för mig varken billigare eller smidigare att ta bussen till jobbet! Borde inte sådana som jag vara den typ av pendlar som Din tur och andra bussbolag skulle satsa på? Är det inte såna vanor som mina som måste ändras för att vi alla ska kunna hjälpa till med trafikens skador på vår miljö?

(Nu åker jag iof buss väldigt ofta men med "såna som jag" behöver jag inte nödvändigtvis mena just mig utan även alla andra i liknande situation.)

2 kommentarer

Kusin L.

26 Jun 2008 12:58

Kan inte annat än hålla med dig...det borde vara "oss" dom skule locka med lägre priser att åka buss!!

Om jag och sambon skulle ta bussen in till stan kostar det 152:- enkel resa för oss (samma som bil tur och retur).

Om vi dessutom skulle åka buss och ha med barnen skulle det totalt kosta hutlösa 532:- tur och retur!

-Inte konstigt att man väljer bilen...

Anna

27 Jun 2008 14:56

1=108&avdelning2=" rel="nofollow">http://www.dagbladet.se/artikel.php?id=394185&avdelning1=108&avdelning2=



Inte direkt skrivet med ett språk anpassat till en insändare i tidningen, men kul ändå.

Kommentera

Publiceras ej