Jag är en jobbig jävel!

1kommentarer

Igår ringde det en telefonförsäljare till mig och ville att jag skulle byta elbolag. Då jag faktiskt tänkt i de banorna kom telefonsamtalet mycket lägligt. Killen började såklart med att läsa ur sitt förarbetade manus med de klatschiga formuleringar och övertydliga lockelser. Men så blev han snart varse om att det var en uppmärksam (jobbig) kund han ringt.

Försäljare ca 20 år: Efter den första provmånaden, som är gratis, kommer du sedan att ligga på ett pris på 5% under ditt nuvarande elpris.
Jobbig kund ca 28 år: Hur ni kan veta vad jag har för pris nu?
Han: Det kollar vi upp
Jag: Hur kan ni veta att ni har 5% lägre pris om ni inte vet vilket elbolag jag har nu?
Han: Vi kollar upp elpriserna i ditt område 
Jag: Men tar ni då efter riksgenomsnittet eller tar ni efter det vanligaste i området, som här är Eon och som är bland de dyrare, eller tar ni efter det jag har och det vet ni ju inte vad det är, då kan ni väl inte garantera att det blir 5% billigare när ni inte vet vad utgångsläget är?
Han: (Nu rätt irriterad) Men vad har du då?
Jag: Storuman
Han: Va!
Jag: Storuman energi, det ligger i Storuman i närheten av Tärnaby i Lappland och de har ett bra elbolag till bra priser
Han: Jaja!
Jag: Så ni kan då garantera att ni kommer att ligga 5% under deras priser?
Han: Mmm!

Tyst en stund.....

Han: Hallå!
Jag: Jo jag funderar....
Han: Ja du kanske inte vill ha miljövänlig el (vilket var något han drog i sitt lilla manusförsedda inledningstal), du kanske vill ha omiljövänlig el.
Jag: Men nu får du skärpa dig! Det kan du väl inte använda som argument, det är väl ingen som vill ha omiljövänlig el, det var ju bara uselt att säga.
Han: *muttrar*
Jag: Jag funderar eftersom jag har tänkt på att byta elbolag och trots det du säger så låter det intressant så jag tar det.
Han: Ok! Men då ska vi se... Då ska du säga dina personuppgifter och att du går med på bla bla bla så kommer det att spelas in, vi gör en provgenomgång först. Uppge namn och adress osv.... Har du ett tillsvidareavtal hos din nuvarande elförsäljare?
Jag: Det vet jag inte!
Han: Du måste säga ja!
Jag: Men jag kan väl inte säga ja när jag inte vet att det är ja.
Lite tjaffs fram och tillbaka....
Han: Men säga bara ja och om det inte stämmer så tar vi bort alltihop och så blir det inget köp!!!
Jag: Ok!
Säger det jag ska säga och han kör sin inspelning. Han börjar tacka för samtalet och jag känner att jag bara måste så jag säger: Men kom ihåg det, du kan inte säga att någon hellre vill ha omiljövänlig el och använda det som säljargument, det blir man ju bara irriterad av.
Han: Mmm men då tackar elbolaget X för detta samtal och välkomnar dig som kund hos oss.
Jag: Tackar och nu kan du avsluta samtalet med kvällens jobbigaste kund.
Han: Mmm *Klick*

Alltså jag vet att de stackare som sitter på dessa callcenter har en usel arbetssituation och slavar för sin provision men det betyder inte att de ska får agera hur som helst i telefonen och inte kunna besvara frågor som är viktiga för mig eftersom det är jag som blir drabbad om det blir fel. Allra värst är de som ringer för att de vill skicka en strumpor eller trosor helt gratis och är totalt oförståendes när man säger nej. "Men det är ju gratis" frustar de i luren och med allt tålamod man kan besitta får man förklara att man inte har något som helst intresse av att betala porto för något man inte vill ha och sedan telefonavgiften för betalsamtalet när man  senare ska avbeställa det alltid mycket dyrare andra och tredje skickelsen. Man får faktiskt vara en jobbig jävel ibland!

1 kommentarer

Sara

26 Jun 2008 20:58

Du är bara så himla go :)

Ingen annan än du skulle verkligen ge honom denna match i försäljartaktik. Du är bara för härlig!!



Kram

syster

Kommentera

Publiceras ej