Djuriska sex

1kommentarer

http://www.dagbladet.se/artikel.php?id=388251&avdelning_1=101&avdelning_2=0&Sundsvall.jpg

Börja med att läsa denna artikel - det går fort, den är inte lång! Så... färdig? Jag blev så arg att jag kokade när jag läste denna artikel i tidningen, hur fan kan människor som hon få ha djur? Tja, för att det, liksom med barn, inte finns någon som säger vilka som får ta hand om ett annat liv och inte. Jag tänkte nu lista sex vidriga djurföreteelser, för inte trodde du väl att det skulle handla om djuriskt sex, det var ju bara en "rubrik-teaser" moahahaha!!!

1. Fenomenet sommarkatter - människor skaffar sig en katt över sommaren, förmodligen för att ungarna tjatar och föräldrarna (som möjlighen lider av samvetskval av andra anledningar) tycker att "självklart ska min 4/6/8/10-åring få ta hand om ett annat liv". Även om de inser att de som vuxna kommer att få ta del i detta ansvar så gör det ingenting för när hösten kommer är det bara att lämna katten i stugan - den klarar sig! Massvis med katten fryser eller svälter ihjäl när vintern kommer, om de inte blir överkörda såklart. Vilket för min in på...

2. Överkörda katter - det behöver man väl ändå inte bry sig om? Man kan väl bara göra som Sundsvallspolisen hade gjort och slängt den i närmsta dike och sedan svarat med att "sånt hade man inte tid med" när den orolige ägaren ringde och efterlyste sin katt. Borde man inte istället uppmärksamma och uppskatta de ägare som id-märker sina katter eller har halsband på dem? Om du kör på en katt - var då en människa med hjärta och gör det du kan för att hitta ägaren.

3. Fyllehundar - Du ser dem lite då och då, i denna stad befinner de sig ofta runt Navet eller i någon av parkerna i centrum. De känns igen genom sitt läte, sin lukt och sitt delvis ocharmiga utseende. Som jag skrev innan finns det ingen som reglerar (och jag menar heller inte att det ska göra det) vem som får vara djurägare och inte utan vem som helst kan skaffa sig ett djur. Kanske som statussymbol, kanske som beskydd eller kanske som sällskap. Jag lider varje gång jag går förbi ett av dessa gäng, för de är flockdjur, och mitt i smeten ligger en hund. Han har följt med på många svängar, han har blivit älskad men även sparkad på, att han inte tycker om alkoholpåverkade människor är det ingen som bryr sig om, han ligger nära husse när han däckat någonstans, han beskyddar sin husse.

4. Flytten - kanske är jag i denna fråga något svärtad av de amerikanska djurräddningsprogrammen som går på Animal planet men då och då läser man om liknande fall i Sverige. Människor flyttar, och det måste man såklart få göra, men de tar inte djuret med sig. Va?? Jo, du läste rätt! En gång läste jag om en familj som hade flyttat cirka 20-30 mil inom Sverige och i det gamla övergivna huset lämnades hunden. Hon hittades av en tillfällighet några veckor senare, utan mat och utan vatten. Hon hade svält ihjäl! På ett av programmen om djurräddning såg jag en liknande historia där de tom hade bundit fast hunden i ett trappräcke och sedan farit. Jag mår illa!

5. Tjurfäktning, nerdrogade tigrar i kedjor som turisterna får klappa på, krokodilfarmar, idioter som släpper ut minkar, hundslagsmålsarrangemang...

6. Parkeringshundar - På stora parkeringar finns det sällan någon skugga och om du nu påminner dig om hur det är att sätta sig i en bil som har stått några timmar på en sådan parkering kan du ändå inte ens förställa dig plågandet av att lämnas där. Varje sommar är det samma sak, människor lämnar sina hundar i bilen, i gassande sol, men några centimeters öppnad ruta (max) och utan vatten. Efter bara några minuter är det olidligt varmt i bilen, lägg då till att hundar har päls. I artikeln ovan säger kvinnan som ägde hunden: Visst var det lite slarvigt av mig, men jag var inte borta så länge. Enligt parkeringsbiljetten kunde man se att hunden legat i bilen i tre timmar. I tre timmar - är det "inte så länge"?!?!? Tidningen avslutade med att skriva: Kan vi gissa att matte får skäll? Jag skulle ha ansett detta vara en lycklig historia om de istället hade avslutat sin artikel med: Matte väntar nu dryga böter och en anmälan för djurplågeri - det är nämligen det enda sanna namnet på detta - DJURPLÅGERI!!!

1 kommentarer

Veronica

13 May 2008 22:05

Efter att ha läst ditt senast inlägg gällande djurplågeri kan jag inte annat än jubla! Äntligen någon som öppet kritiserar det andra kanske bara tänker och håller för sig själv. Jag instämmer helt i din text och jag gillar speciellt att du kör med raka rör och säger precis som du tycker, starkt och behövligt.

Stödjer helt din åsikt !

Kommentera

Publiceras ej