Några sekunder närmare himlen

0kommentarer

Idag såg jag något skrämmande! Jag gick efter en av Sundsvalls mest trafikerade gator och det var runt femtiden så kontorspendlarna var i full gång. Tydligen håller de på med vägarbete så några direkta trottoarer fanns inte utan det var en grusgång bredvid den framrusande trafiken. Mitt i allt detta möter jag en liten cyklist, han såg ut att vara max 6 år och hade killen inte haft en hjälm på sig hade jag banne mig tagit ungen under armen och burit honom hem. Killen hade inte fått till det där med balansen på cykeln ännu utan vinglade på som ett tredagarsfyllo utanför Espan kl 4 en söndagsmorgon. Jag blev rädd när jag såg honom.

Bara något kvarter senare stannar några bilar vid ett rödljus men en av bilarna hade minsann ingen lust att tvingas stå där i kanske 2 minuter utan den bilföraren körde över refugen, över på andra sidan och svängde upp i en korsning. Det var bara ett rent mirakel att inte någon kom i just den sekunden!

Det finns något tv-märke eller liknande som just nu gör reklam om sekunder (även en bank har jag för mig) och även om jag inte springer för att handla så får det en att tänka på hur mycket som styrs av..... Ja det är i och för sig en fråga som åtminstone jag inte har något svar på - om det styrs av slumpen eller ödet. Som så där lagom svensk som man är kanske man kan få tro lite på båda två. Hur som helst kan allt eller inget hända på en sekund och det behövs inte många för att ändra livet. Precis i fel sekund cyklar lillkillen på en sten, vinglar till och faller ut mot gatan, samtidigt kör en bilist förbi som inte anser att fartbegränsningar gäller honom/henne. Sekunder närmare himlen.

Kommentera

Publiceras ej