Natt i natt

0kommentarer

Jag har inga problem med att vara vaken på nätterna, tvärtom är det rätt skönt, så nu när klockan just slog 4.19 känns det rätt bra att ögonen inte börjat kännas tunga ännu... men fråga mig inte igen vid halv nio då det är dags att sätta sig på bussen och åka hem. Det är lustigt att det finns så otroligt många människor som arbetar när alla andra sover och ändå är hela samhället bara uppbyggt efter dagtidarna.

Poliser, hotellreceptionister, bagare, tidningsbud, statoilbiträden, vårdpersonal, brandmän, väktare, taxiförare, lastbilschaufförer, flygvärdinnor, nummerupplysningstelefonister, industriarbetare, tryckare, radiopratare...

Det går till exempel inte bussar som passar nattpersonalen så vissa mornar blir det lite krångligt, men det går väl ihop med att samhället mer och mer anpassar sig efter bilägare och inte oss som nyttjar kollektivtrafiken. Det går såklart inte att ringa någon på nätterna och där är internet en välsignelse, mailen bryr sig inte om vilken tid man skickar dem, men man kanske ska passa sig för att skicka in jobbansökningar vid denna tid. De allra flesta butiker är stängda och om det nu finns någon arbetstidsivrare bland mina läsare ska jag tillägga att jag inte kämpar för att de ska vara öppna heller. För de som har barn är det en omöjlighet att arbeta natt om det inte finns en dagtidare i hushållet då nattdagis lyser med sin frånvaro i de allra flesta områden.

Å andra sidan - på natten spelas den bästa musiken på radio, det är tyst och skönt, inga telefonförsäljare, det är svalt och skönt, på vintern mörkt och nu på våren en ljus morgon som uppskattas på ett helt annat sätt och man kan se ett helt program på tv utan att störas av reklam varje kvart.

Vilket osökt för mig in på natt-tv (eller ska det vara nattv, man ska ju inte ha tre konsonanter i rad?).  Ett av alla dessa intelligensbefriade program där man ska ringa in och gissa ord eller liknande heter Nattliv (eller nått sånt) och går just på natten. Orden är aldrig logiska men ledtrådarna är sjukt lätta och mycket snart inser man vad det är för ord de söker. Senast jag såg denna moderna tvhistoriens skapelse stod det på slutet: - o m b o k och det gällde att lista ut vad det skulle vara för ord. Den talförda programledare gav ledtrådare som att det var en bok som användes av mmmmare i en mmmstol. Hm! Vad kan det vara!!! Nu kommer det sjuka - folk ringde in, för 9.90:-/minuten och gissade på lombok och rombok. Allvarligt!!! Sen kom jag på, det måste ju helt enkelt vara så att det är tvs egna personal som ringer in och ger de svaren för att folk ska bli lurade att tro att det verkligen går att komma fram på de där programmen. Visst måste det vara så? Inte kan väl någon vara så dum att de gissar på lombok? Vem fan har någonsin hört talas om en lomare som slår klubban i en romstol?

En sista tanke för inatt angående dessa program; ofta är tjejerna bättre programledare i denna programtyp än killarna. Det är såklart bara min egen subjektiva åsikt, men de "flyter" bättre i talet, kanske beror det på att de flesta tjejer helt enkelt är bättre på att prata på om ingenting. Tror du mig inte - läs mina inlägg!!!

4.46 nu...

Kommentera

Publiceras ej