En helg med fylla, kändisar och polisjakt

0kommentarer

Media är starkt, media är svagt, media påverkar oss vare sig vi vill eller inte. Jag vill inte bry mig om huruvida Tiger Woods har varit otrogen eller inte och ingen annan skulle heller bry sig om det ifall Woods inte hade denna hel-ylle-kille-status som han byggt upp tillsammans med media och x antal smarta konsulter. Ingen skulle bry sig nämnvärt om Henrik Schyffert eller Mick Jagger hade en otrohetsaffär, det är old news, det har vi hört förr. Men det som skrämmer mig är att dessa totala icke-nyheter inte bara biter sig fast i kvällstidningarna utan för någon dag sedan fick jag medlemstidningen från facket och de hade där skrivit om Tiger Woods och Anna Anka och då blev jag riktigt rädd/förbannad/irriterad/less/you name it!

För några år sedan fanns ett program på svt som hette något med media, typ mediamagasinet eller något likande och det var ett himla bra program (undrar varför de la ner det men förmodligen fick de väl för mycket skit av sådana som förtjänade det). Bland annat tog man upp en händelse där programmet Uppdrag granskning hade tagit upp ett fall med en man som sexuellt utnyttjat en minderårig men man sa inget om att den "mannen" vid tillfället var en fjortonårig pojke och att det var hans flickvän som han haft sex med - frivilligt från båda sidor. Men i programmet pratades det bara om mannen och flickan, det är vilseledande så det sjunger om det.

Och på tal om vilseledande kanske du nu undrar vad fasiken det är jag skriver om med tanke på den rubrik du läste och kanske sedan såg fram emot härligt mycket snuskhistorier. Det är inte mer än att jag jobbade i helgen och när jag skulle köra till jobbet vid halvfemtiden på söndagsmorgonen så märkte jag att det körde en bil bakom mig. Jag svängde in bakom kulturmagasinet för att köra fram till garageporten och såg nu att bilen som följde mig var en polisbil och när jag öppnade rutan för att komma åt portkods...grejjen... körde de upp bredvid mig, tog en titt och körde sedan vidare, tydligen såg jag inte ut som en skurk i alla fall. Men det är ändå bra tycker jag att de följde efter, nu fanns det väl inte så mycket annat att göra denna söndagsmorgon när krogfyllan lagt sig för de flesta.

Det var en gäst som ringde receptionen och talade om att ett fönster var öppet på toaletten och att det var svinkallt (och med tanke på helgens minusgrader runt 20strecket kan jag ha förståelse för huttringarna). Jag ordnade problem så fort jag bara kunde och såg sedan när jag pratade med tjejen att det var en mörkhårig väldigt smal tjej i en säckig grå tröja, jag kände igen henne men man ska väl kanske inte proklamera vilka kändisar som bor på hotellet eller inte... men om hon hade lekt med elden hade det nog blivit varmare.

Fyllan då? Jo, när jag kom inslumrandes vid halv-fem-tiden hade ett gäng fortfarande fest i loungen och de såg ut att ha himla trevligt. Jag fick såklart ta reda på allt efter dem och det var väl inte lika roligt.

Ni ser, en sak behöver inte handla om det man tror bara för att det finns en lockande inbjudan till det hela. Det gäller bara att komma ihåg det även när man har fått i sig alldeles för mycket och tror att det/den där i den lockande utstyrseln är något/någon man vill ha!

Kommentera

Publiceras ej