Nu är det jul igen!

0kommentarer

Traditionernas högtid, då folk gör allt det där som de tror att de måste när de bara behöver göra det de vill. Jag har inte så många traditioner i mitt egna hem men några har det blivit.

1. Baka ett pepparkakshur - check! Det blev i och för sig inte hemma hos mig detta år men vad spelar det för roll, det var ju dessutom himla trevligt (och o så mycket lättare) att göra det tillsammans med någon.

2. Lagt en julklapp i brevlådan till brevbäraren - check! Inget stort, inget avancerat, bara en liten toblerone och en julhälsning från brevlådeinnehavaren men jag tycker ändå att det är en trevlig sak att göra.

3. Ätit en polarbrödsmacka med julskinka på till frukost på julafton - check! I år blev det till och med en egen griljerad skinka och de husmorsliknande människor som läser min blogg och tänker "big deal hur svårt är det" ska veta att jag inte riktigt är någon husmorstyp. När ni funderar över vilken sås ni ska göra på det överblivna vinet funde.... nä vänta nu, vadå överblivet vin???

4. Lilla julafton med bästa vännen - check! Jag fick ett charaderspel av henne så gissa att mina vänner snart kommer att storma mitt hem för att få ta del av detta ;) om ändå alla kunde fatta hur kul det är med sällskapsspel och hur mycket roligare det är om man bara kan bjuda lite på sig själv.

Ja mycket mer än så är det inte! Ska såklart bjuda nära och kära vänner på efterrätt på annandagen innan det är dags att svänga våra lurviga tillsammans. Gjorde förr alltid en tre-rätters-middag men det har för var år blivit svårare och svårare att få tiden att gå ihop med att alla ska vara med släkten så jag har bestämt mig för att flytta middagen till någon annan del av året. Det är nämligen ingen vits att ha en tradition som bara känns jobbig och svårgenomförd, då är det bättre att ändra på den och göra det som känns roligt och bra. Middagen kommer - det kan jag lova!

Årets (årtiondets) bästa julklapp kom dock den 15onde december då min blivande chef ringde och erbjöd mig det jobb som jag kommer att påbörja i slutet av januari. Mina föräldrar frågade mig några dagar innan vad jag önskade mig i julklapp och jag svarade; "om jag får jobbet vill jag ha klädespengar" och om du inte får det frågade de då "ja, då vill jag ha en stavmixer". Jag har en känsla av att jag kommer att få både och :)

Kommentera

Publiceras ej