Nytt bottennapp!!!

0kommentarer

Varning för äckel!!!

I dagarna har jag haft det dubbelsidiga nöjet/obehaget att gå på en arbetsintervju och i det läget har jag insett att jag har gjort en hel del på relativt få yrkesår. Sedan jag tog studenten har jag inte bara pluggat en sex-sju år jag har även arbetat som (butiks)bagare, kriminalvårdare, produktionsledare, högstadielärare, gymnasielärare, telefonist, kassörska och säkert något mer också,  ja hotellstädare. I de olika yrkena finns fördelar och det finns nackdelar. Det härliga med tex bagare, kassörska och hotellstädare är att när dagen är slut är den slut och man tänker inte mer på det förrän det är dags att slita sig upp ur sängen nästa dag. Fördelen med att arbeta inom skola och kriminalvård är att man lär sig otroligt mycket, inte bara om andra människor, utan även om sig själv. Jag känner att min förmåga att ta folk har utvecklats enormt de senare åren (kanske sammanbinds något med att även jag mognat men jag tror absolut att dessa yrken hjälpt till en hel del). Man fick även en intellektuell stimulans (vilket jag inte direkt kan känna att jag sväller över av just i dagslägets yrkessituation).  

Nackdelen med att arbeta som bagare säger väl nästan sig själv, jag bodde i Eskilstuna och jobbade i Strängnäs så jag fick kliva upp så tidigt på morgonen att jag allt som oftast mötte krogfolket på deras hemfärd när det var dags för mig att köra igång med jobb. Vid denna tidpunkt hade jag dessutom en röd Amazon från 1968 och den var inte alltid att lita på. Den stora nackdelen med butiksarbetet, både bageridelen och kassörskayrket, var såklart kunderna. Det är nästintill fascinerande hur illa en del människor beter sig emot andra då de anser sig ha rätt i något de inte vet något om. På tal om "inte vet något om" - den största nackdelen med läraryrket var föräldrarna. Jag glömmer aldrig den fredag- eller lördagskvällen då jag stod inne på en toalett låååångt ifrån nyckter och diskuterade en elevs betyg med hennes mamma som ringt mig klockan elva på kvällen och tyckte att det var något som lämpade sig att prata om just då. Eller den pappa som vägrade tro att han son ljög - om allt - men det var i alla fall en liten tröst för mig den dagen det gick upp för honom.


Å så nackdelen med dagens yrke - hotellstäd - och det är nu du kan sluta läsa om det är så att du är sugen på chokladpudding eller risgrynsgröt. Det är helt otroligt va äckliga människor det finns!!! Inte för att det var någon nyhet innan men när verkligheten på riktigt kommer ifatt en är det inte direkt ett leende som sprider sig över läpparna när man drar på sig dubbla plasthandskar. Första kallsupen kom en dag denna vecka då jag steg in på ett rum och möttes av en vägg av öl, det var öl och McDonaldsrester överallt i rummet. Jag drog en suck och öppnade dörren till toaletten, sen stängde jag den jäääävligt fort och öppnade fönstret på vid gavel. Toaletten var full av skit (och tro mig, jag vet att jag överdriver lite ibland men denna gång gör jag tyvärr inte det). Det var inte bara skit i hela skålen utan även utanpå toaletten, på sitsen, på väggen bakom, på spolknappen... ja tammefan överallt!!! Nästa "härlighet" var idag; jag bäddade en säng som stank så mycket sperma att jag bara ville spy. Jag var tvungen att kolla under mina skor så att jag inte hade klivit i något eftersom luckten satt kvar i näsan på mig en lång stund efteråt.

Så för att återgå till början (om du nu inte har sprungit iväg för att kräkas lite) så var jag som sagt på en anställningsintervju igår. Det började med en telefonintervju, sedan ett personlighetstest via data, sedan en intervju med Manpower och så slutligen igår det sista mötet med förhoppningsvis min nya chef. Jag kommer att få veta innan jul och den dagen jag får veta kommer hela världen att höra mitt jubel eller mitt sorgeskrik. Fick dock veta att det var 1100 (jajamen, du läste rätt - elvahundra) som sökt tjänsten så jag ska hur som helst vara nöjd över att ha gått så långt, men det skulle kännas förjävligt att stupa på målsnöret.

Kommentera

Publiceras ej