Kön kör - kör kön!

0kommentarer

Nu tänker jag skriva något som kan uppfattas som grymt stereotyp och generellt men jag har å ena sidan inga objektivitetskrav som en vetenskaplig rapport på mig och å andra sidan är det upp till dig om du vill läsa detta eller ej. Jag är även fullt medveten om att det finns en massa undantag... och jag hoppas även att jag själv är det. Men...

Varför finns det så många kvinnor som är dåliga på att köra bil? (Ojojoj va många som hyttar åt mig just nu) Senast för några dagar sedan höll jag på att krocka med en kvinna i en bil som brände rakt in i rondellen fast jag kom i den och hon skulle lämna företräde till mig. Jag la mig på bromsen (å ni vet hur halt det är nu) och tutan samtidigt som jag skrev väl valda ord. Ibland önskar jag att jag hade en display på rutan så att orden kunde synas (fast budskapet gick nog fram ändå).

Jag har delvis svaret på denna fråga - männen kör! Tänk på dina föräldrar - vem kör när de båda ska åka någonstans? I nio fall av tio är det mannen som kör. Kanske inte av en medveten tanke utan kanske har det bara blivit så att det är han som kör, för att han gillar det, för att han är åkrädd, för att det är hans bil, för att det är så dåligt väglag... för att hon kör ju så dåligt. Hur ska man kunna bli bra på något om man inte får öva på det? Vem blir en fullärd förare på bilskolan?

Nästa fenomen i problemet är mammas bil, något som dock jag tycker att man har kunnat se en skillnad de senaste åren. Familjen har två bilar, en nyare stor bil, gärna med fyrhjulsdrift - den kör mannen, sen har de även en äldre bil med lite rostfläckar och definitivt inte samma poäng i säkerhetsaspekter - det är mammas bil, det är den som har leksaker liggandes i baksätet, det är den som familjens barn oftast åker i. Men som sagt - jag tycker att detta var ett vanligare problem för en 10-15 år sedan men till de familjer som inte fattat - byt bil!!!

Och dessutom, kvinnor åker mer buss än vad män gör - vad beror det på? Jag vet själv hur jobbigt och irriterande det kan vara att åka buss, så varför är det mestadels kvinnor som pendlar kollektivt, de som enligt de stereotypa könsrollerna även går in på Ica på hemvägen för att köpa 2 liter mjölk, köttbullar, ost, mjukbröd, äpplen och toapapper?

Kommentera

Publiceras ej