Med hopp om mänskligheten

1kommentarer

I mitt hopp om mänskligheten är det upplyftande att hitta texter som dessa, helt underbara texter:

En gång rullade jag in på en sån där obemannad mack med min bil som fick soppatorsk i samma sekund som jag dessutom insåg att jag hade glömt plånboken. Jag höll på att börja lipa för allt var panik, jag skulle hämta barnen på dagis, det spöregnade, ingen bankomat på långt håll osv.

En farbror undrar vad det är, jag berättar och sen halar han helt lugnt upp en femhundring och frågar om det räcker. kändes lite obscent att tanka fullproppad tank för jag hade varit pank så länge och vant mig att  hundrakronorstanka.

Han sa: Jag jobbar därborta, och pekade på en restaurang över gatan. Jag heter Anders, kom förbi och betala igen nån dag när du har vägarna förbi!

Jag åkte såklart dit dan efter. men det kunde ju inte han lita på. HAN var snäll.

När någon är sur och vresig brukar jag tänka ‘kill them with kindness‘. De flesta blir paffa. de vill att man ska vara sur tillbaka så de kan fortsätta med att vara arga.

En dam kommer fram till mig och frågar vad en krabba kostar. Jag upplyser henne om priset och hon berättar att med hennes pension så har hon inte råd med sådan lyx. Hon ser mycket ledsen ut över att återigen behöva avstå från något hon tycker så mycket om (jag känner verkligen medlidande för denna dam, men som lågt stående i butikshierarkin kan jag faktiskt inte göra så mycket).

Jag börjar istället att ta hand om kunden som stått bakom denna dam, en äldre herre som är stamkund. Han köper två krabbor. Medan jag delar dessa och sätter pris går han och hämtar damen som precis varit där, tar upp sin plånbok, frågar mig om priset på krabban och ger sedan damen pengar och krabba och säger:

- Denna ska du ha, och så är det med det.

Damen och jag börjar näst intill storgråta och vet inte vad vi ska säga och mannen lunkar sakta men säkert bort mot brödet.



Läs mer på:

http://konsumbloggen.com/page/2/

1 kommentarer

Linda

09 Jan 2009 00:50

Vad glad jag blir. Lite tårögd till och med...

Kommentera

Publiceras ej