Ji(pp)i!!!

3kommentarer

Ja så löd gårdagens rubriker hos en av de stora kvällstidningarna, en ordlek av Piratpartiets succéval. För mig är detta obegripligt!

Allra längst ner bland slempropparna i det demokratiska träsket finns de som inte röstar alls, de som enligt min mening sedan inte har ett skit att säga till om i något. Man kan bannemig inte skylla på att man inte hunnit eller inte vet vad det innebär, det är en demokratisk rättighet och skyldighet att rösta - ta reda på det! Dessa människor ignorerar och underminerar den demokratiska tanken, vilket verkligen är en riksfara.

Men nästan lika långt ner kommer nog dessa enfrågepartiväljare. Jag vet - observera att jag skriver vet, inte förstår - att fildelning är en stor fråga för många. EU-parlamentsvalet är viktigt, så gott som lika viktigt som det "vanliga" valet och då ska man tänka efter vilka man skickar dit, vilka man vill ska representer en. Vi har i dagsläget ett Europa där människor svälter ihjäl (nä det är inte bara i Afrika sånt sker), vi har miljöförstöringar, arbetslöshet, rika grupper som skor sig på de fattiga, sexhandeln som mördar tusentals - kanske hundratusentals - kvinnor och barn varje år, det finns en utbredd organiserad kriminalitet, en döende landsbygd och miljontals människor som mår / far illa. Hur kan man i ett samhälle som detta lägga ner så mycket fokus på sina CD-skivor?

Är det du som sytt byxorna? Nä! Ja men då får du betala för dem.
Kan du snickra huset? Nä! Ja men då får du betala någon som kan.
Har du själv spelat in musiken / gjort filmen? Nä! Ja men då får du väl fanemig betala dem som gjort det!!!

Använd den styrka som EU kan vara till att hjälpa och förändra istället för att lägga all denna energi och alla de pengarna på en sådan "lyxfråga". Vad blir nästa grej - ska vi börja tjaffsa om längden på golfklubborna eller? Vi har ju redan avverkat storleken på jordgubbarna.

Som ni nog förstår gör detta mig skitförbannad, kanske minst lika förbannad som mina fildelningsmedvetna läsare blir av detta inlägg. Men ok - mest av allt är det viktigt att man röstar, att man tänker... sedan vad man röstar och vad man tänker får väl bli nästa steg.

3 kommentarer

Helena

09 Jun 2009 10:56

VÄL RUTET!!! :D

Anders

09 Jun 2009 16:52

Håller med dig fullständigt. Bra skrivet, du borde nästan skicka en insändare på detta till ST :)

Eva

09 Jun 2009 19:48

Jäkligt bra skrivit!! Jag håller med dig på samtliga punkter. Skicka in den som insändare i tidningen! Som du ser har jag nu även hittat till din blogg. Egentligen fick jag din bloggadress (heter det så) för länge sen nu, men bättre sent än aldrig.



Kommentera

Publiceras ej