Ebba Grön vs Anders Zorn

0kommentarer

Jag gjorde ett quizz på facebook om "Vilken svensk jag är" och fick resultatet Ebba Grön, "Anarkisten som vågar, vill och törs hur hett det än blir". Och det finns en viss sanning i detta även om jag inte direkt gör några samhällsförändrande handlingar dagligen, men det finns en sak som jag är bra på även om det inte alltid är en bra sak. Jag är bra på att säga det obekväma, det som många tycker och tänker men ingen törs säga. Jag ska absolut inte sticka under stolen med att denna egenskap har ställt till det för mig, det finns nog en och en annan som tycker att jag är en jävla tölp men å andra sidan finns det även en hel del människor som uppskattar detta hos mig. Det är inte skitsnack jag kommer med utan det kan handla om obekväma sanningar eller frågor. Kanske upplevs jag på grund av detta som mycket hårdare än vad jag egentligen är, men hellre det än att även jag ska dölja mig bakom det enkla och det bekväma.

Igårkväll tog jag en promenad, ingen skön och behaglig promenad utan en promenad i ett enda syfte, att röra på mig av motionsskäl. Under denna tid då jag frös om öronen, var våt om fötterna på grund av slask och halkade runt på isfläckarna tänkte jag; "Fan att alla ska behöva se likadana ut, Fan att alla ska behöva vara smala, Fan att jag inte är det!!!" Det finns många olika kulturer på vår jord och i dessa många olika ideal, i vissa kulturer är en gigantisk platta i läppen det vackraste man kan ha, i en annan ska man ha minimala fötter men i vår kultur är det en smal vacker kropp som gäller. Enligt studier jag läst har kvinnor en bild av hur de vill se ut och hur de tror att mannen vill att de ska se ut och denna bild stämmer inte riktigt överens med hur mannen faktiskt vill att vi ska se ut (generellt). Men det är ju inte för någon annan man vilja gå ner - eller upp - det är ju såklart för sin egen skull. Som jag sa till min frisör när jag bytte frisyr för första gången på 15 år; "Jag är för gammal för att bry mig om hur andra tycker att jag ska se ut!"

Men hur som helst - jag vill och behöver gå ner i vikt, men om jag levde för omkring 100 år sedan skulle jag varit den perfekta Anders Zorn-modellen.

Kommentera

Publiceras ej