När själen värker kanske den läker

0kommentarer

Ikväll var jag med vännen E på en gala; Självavärk vilket var en trevlig tillställning. Vad självvärk är för något kan du såklart lättast läsa i länken men annars kan man kort beskriva det som ett steg i rätt riktning, ett steg i det förebyggande arbetet mot våld. Ett arbete som självklart inte kan göras av någon ensam men som alla var och en för sig ändå måste engagera sig i för att det ska bli någon skillnad med. Det är inte helt okända män lååångt borta som slår sina kvinnor och barn, det är jobbarkompisen, grannen, vännen eller brodern - du vet bara inte om det... eller väljer att inte se det. Alla (ekonomiska) vinster från ikväll skänks till Sundsvalls manscentrum och det är viktigt att komma ihåg att män påverkas av andra män. Det räcker inte med att kvinnor kämpar för att inte bli slagna, det gäller att andra BRA män kämpar för att förebygga och motverka det vård som finns eller kan komma.

Det var som sagt en trevlig kväll med en liten föreläsning, god mat (enligt de andra, mina smaklökar är utslagna av förkylningen) och bra musik. Kvällens stora höjdpunkt var när Magnus Hellberg, en av initiativtagarna till kvällen och annars känd som Mange Myt sjöng Afzeliuslåten Ikaros. En annan höjdare var Elsa Sjögren och hennes Paris Hilton-låten (hett tips - lyssna på denna låt).

Eftersom jag legat sjuk hela veckan och nog hade lite feber även ikväll körde jag nycktert med cola och ställde snällt in mig i ledet bland chaufförer vid kvällens fördrink - det alkoholfria valet. Men det störde mig inte det minsta (och jäklar va skönt det var att sedan bara kunna sätta sig i bilen och köra hem), det var bara så himla kul att få klä upp sig och efter att ha softat i morgonrocken hela veckan blev det som en mindre chock för spegeln. Men fin blev jag!

Kommentera

Publiceras ej