En lyckad plan!

0kommentarer

Denna text är inte helt författad av mig.

1993 gav Moderata ungdomsförbundets ordförande ut en bok: "Det sovande folket". På sidan tolv i boken berättas om hur en ung man har dött.
"Han dog precis som en lång rad andra människor började göra den sommaren i vad som snart skulle komma att kallas 2000-talets farligaste epidemit. Fullt jämförbar med pest, smittkoppor, eller AIDS. Han dog välfärdsdöden."

Författaren heter Fredrik Reinfeldt. Några år senare är han Moderata samlingspartiets partiledare, och han har en plan! Han ska montera ner den svenska välfärden. År 2006 går vår författare in i valrörelsen. Han kallar inte sitt politiska program "Krossa den svenska välfärden", han kallar den arbetslinjen. Efter fyra år som statsminister har han lyckats. Det svenska trygghetssystemet ligger i spillror, sjuka människor kan inte betala sina räkningar och hamnar på gatan. Privatiseringarna har skapat vinster i privata företag. Skattesänkningar har tvingat fram besparingar som får vård och skola att fungera allt sämre. Arbetslinjen är en stor framgång för vår författare.

Nästa steg är att smutskasta det som finns kvar. Att kalla a-kassan för ett bidrag. A-kassan är en försäkring som dess medlemmar betalar flera hundra kronor i månaden för att kunna använda sig av om de blir arbetslösa. På samma sätt som jag förväntar mig att hemförsäkringen hjälper mig om huset brinner ner förväntas jag få hjälp av min a-kassa om min anställning upphör.

Jag samtalar dagligen med förtvivlade människor som inte vet hur de ska få pengarna att räcka ens halva månaden. Självklart är det allra bästa läget att alla arbetar, att ingen behöver leva på solidaritetens hjärta men nu är det inte så, det kommer alltid att finnas människor som av olika anledningar inte kan arbeta. De är inte pesten, vi kan inte slänga ut dem på gatan.

Det är valår i år!


Kommentera

Publiceras ej