Snålfan

1kommentarer

Efter att ha hört ett samtal mellan två arbetskollegor har jag börjat fundera över snålhet – dum snålhet. Visst finns det många områden man kan spara in pengar på, följande är bra exempel:

·         Köpa kläder och/eller accessoarer på second hand

·         Göra lunchlådor (har jag hört även om jag själv nästan aldrig gör det)

·         Använda benen/cykeln istället för bilen på korta resor

·         Inte ha sina elektriska apparater ståendes på standby utan köpa en sån där kontaktdosa med på och avknapp. Vilket även ger en miljövinning.

·         Euroshoppers mozzarellaost är lika god som Apetina men mycket billigare – detsamma gäller inte för Brie. Överlag kan man ofta spara in många kronor på matkassen genom att köpa butikens egna märken men självklart finns det även här områden som bara är dumsnålt (som att köpa något annat diskmedel än Yes).

 

Ja det finns såklart många fler områden men nu har jag så många kärringpoäng att jag måste komma till kärnan med vad jag hade tänkt skriva. Det mina kollegor pratade om just denna dag var tatueringar och som de läsare som känner mig även utanför tangentbordet vet har jag en passion för tatueringar och är även smyckad med egna konstverk. De satt då och pratade om vilken tatuerare i staden som är billigast. När jag försökte föra in samtalet på vem som är bäst fick jag den konstigaste reaktionen och blicken som sa att jag var en jäkla översittare. Men allvarligt! Om man ska sätta något på sin kropp som man ska ha där resten av livet – är det då inte värt att lägga ner lite pengar på? Kan man inte snåla in på andra områden istället? (Jag kan säkert lova att dessa två som så många andra slängde ut sin fullt fungerande tjocktv för att köpa en plattv bara för att man ska ha en.)

 

Bara för att tillägga kan jag smita in med hur mycket jag ogillar den där snikna snålheten som visas så bra i där Lottoreklamen där de tjafsar om notan. Om man tänker efter hur lång en normal vänskap håller i sig så spelar det ingen roll om jag bjuder på kaffe/vin/mat denna gång och så bjuder du nästa gång.

 

Så… vem är sugen på lite vin?

1 kommentarer

Liza

29 Jun 2010 15:10

jag haller inte riktigt med om det dar med yes. jag har med framgang provat manga olika (billiga) varianter, och med gott resultat. dar ar det din envisa kundtrogenhet som skiner igenom tror jag.

Kommentera

Publiceras ej