Pro-maffian vs Ica 1-0

0kommentarer

Idag gjorde jag ett ödestiget misstag, jag gick på Ica Esplanad på lunch. Varför? frågar jag mig, jag borde veta bättre. Att befinns sig på just denna Ica-butik under lunchtid är att kliva rakt in i vad som kan tyckas vara ett krig av pro-maffian mot affärsvärlden och alla ännu yrkesarbetande människor. Man kan lätt misstänka att alla ilskna pensionärer har ett rullande schema för hur de bäst kan belamra de funktioner i samhället som är till för oss alla, på de tider som kan vara till mest förtret för de som har en annan tid att passa.

I min förrförra lägenhet hade jag ett helsike att få tag på en tvättid eftersom alla tider utom söndagsmorgon kl 7 konstant bokades av gamlingarna i trappen, så att de kunde tvätta en eller två virkade dukar per maskin.

Jag skulle köpa nötter, det var ett ärende som skulle ta två minuter. Men icke sa nicke!!! Här hamnar man såklart bakom en av de värsta. Jag såg henne redan när jag kom fram till kassan, hon stod där och lusläste kvittot (utan att plocka ihop sina varor såklart) och jag såg nästan hur det glänste till av ilska/upprymdhet när hon upptäckte något i kvittot. Hon attackerade fram till kassörskan, totalt ignorant över att denne nu hjälte en annan kund... och suck, att det var min tur. Kassörskan bad henne vänta, en ilsken suck kom till svar och hon stampade demonstrativt med foten i golvet.

I samma sekund som mannen framför mig fick kvittot för sin Loka med blåbärssmak och paket med bindor (man kan inte annat än älska såna män) flög hon fram. "Du har tagit för mycket betalt för tomaterna". Efter flera minuters tjaffsande över att hon tagit vanliga tomater medan de var kvisttomaterna som hade det pris som var lägre gav kassörskan upp och gav henne de två kronor som det handlade om. Triumferande vände hon på klacken med ett "rätt ska vara rätt" slängt i ansiktet på mig, som bara oskyldigt stod där och tyst suckade över att de inte kunde öppna en till kassa under tiden. Fan, kärringen hade ju inte ens rätt!!!

Fick springa som en tok för att hinna tillbaka till jobbet i tid, medan kärringen förmodligen bråkade med färdtjänstföraren över nån skitsak.

Kommentera

Publiceras ej