Shakespear in time

0kommentarer

Alltså jag vill inte vara petig men William Shakespeare levde 1564-1616 och Sigmund Freud 1856-1939. Är det då inte lite konstigt att man i en film om Shakespear väljer att i en scen låta honom prata med en "psykolog" ur ett psykoanalytiskt perspektiv, precis den lära som senare nämnda person utvecklade några hundra år senare?

Detta känns lika illa genomtänkt som den elev som en gång visade mig ett arbete hon gjort om Shakespear och inkluderade kamerabilder på honom. När jag poängterade att dessa foton knappast kunde vara på honom blev hon förargad. Hon ville inte alls köpa min förklaring att kameror inte fanns under Shakespears levnadsår utan att bilden var tagen på någon som porträtterat honom i en film eller pjäs. Jag såg att det tog ett tag innan den feta och lata hamstern i hennes hjärna fick igång hjulet men till slut kollade hon på mig och sa; amen får ja G nu eller?

Kommentera

Publiceras ej