Det finns inga skyltar till den rätta vägen

0kommentarer

Vad gör man när de där frågorna kommer som man inte har svar på?

En mycket kär vän (eller två är det egentligen) ställs just nu inför frågor som är mycket svåra att besvara, helt enkelt för att det inte finns några svar. Ett Ja kan vara lika rätt och lika fel som ett Nej. Man snurrar runt i en värld av Kanske, av Om, Ifall och framförallt av Vet inte.

Som vän försöker man lyssna, försöker finna andra vägar mot svaret än de spår man annars lätt fastnar i. Jag vet själv hur jag fungerar, jag kan fundera på en sak om och om igen, gå igenom vad som sagts/hänt tusentals gånger utan att finna svaren. Men så när jag öppnar mig, när jag berättar för en vän vad jag funderar på, då kommer det, då hör jag mig själv säga det jag säger och på så sätt kan jag finna mina egna svar.

För i en sådan där situation när man bara inte vet vad det är man ska göra är det mycket sällan någon annan kan säga vad det är man ska göra. Den andra kan bara lyssna, bekräfta och finnas till.

Det är det vänner är till för - och mina vänner betyder väldigt mycket för mig.

Kommentera

Publiceras ej