Lär dig livets stora gåta, älska glömma och förlåta

0kommentarer

Lundsbergs elever brände en annan elev med strykjärn och fick en veckas avstängning från skolan – åh hemska tanke, vad ska den stackars ungdomen göra med en veckas extra sommarlov i strålande augustiväder?

Ingen ansvarig törs säga något och om de gör det så är det i form av ”Misstag”, ”Pojkstreck” eller liknande. Men allvarligt, vad tror ni – media och politiker – egentligen? Självklart är det ingen i ledningen som kommer att svara något annat, självklart kan ingen av dem säga att detta bara är ett lärosäte för överklassen. Inte i form av pedagogisk utbildning, den är det säkert inte det minsta fel på, utan för det framtida livet som företagsledare, chef, politiker (misstänker dock att Vänsterpartiet har svagt med anhängare just här) och andra affärs- och samhällsledande poster. Skulle ledningen säga som det är, skulle de ta ansvar för vad som händer skulle det ju bränna i ögonen på grannen, golfpartners, svågern, älskarinnan, maken eller vilken relation som nu månne finnas.

Hur som helst, jag – liksom alla andra – har ju inte hela bilden här, det är alltid någon del man inte får höra och att lita på media ska vi alla lära oss att man inte ska göra. Så… vad vill jag ha sagt med detta? Något helt annat än du kan tro. Vet ni vad jag tror skulle vara ett effektivt ”straff” för de som gjort detta? Att i sina föräldrars närvaro få gå hem till den utsatte och inför dess föräldrars närvaro riktigt be om ursäkt. Att ge några böter är helt verkningslöst i dessa sammanhang och jag tror att det kan vara en del i den Lundsbergska utbildningen som saknas, nämligen ödmjukhet och empati, att be om ursäkt när man felat och vilja göra rätt för sig (varpå jag även anser att personen i fråga borde utföra någon form av ”samhällstjänst” på skolan i några veckors tid). Jag vet hur flummigt detta låter, ”vadå be om ursäkt” hör jag. Men tänk efter, hur ofta har du hört en VD som sänkt ett företag i botten och gjort hundratals människor arbetslösa förklarat vad som verkligen hände och ärligt visat ånger och ledsamhet? Jag säger inte att det ger någon jobben och lyckan åter, men åtminstone något annat…
Lundsberg, Ordspråk,

Kommentera

Publiceras ej